Ladislav Zsiga Kassai - Talentovaný bubeník s osobitým citom pre modelovanie a výtvarnú tvorbu

(rozhovor)

Rozprávali sme sa s talentovaným bubeníkom a rozvíjajúcim sa modelárom a výtvarníkom Ladislavom Zsigom Kassaiom, ktorý nám v tomto rozhovore opísal svoju doterajšiu tvorbu.
 
 
Čo ťa doviedlo k tvorbe a ako dlho sa tomu už venuješ?

 Odpoveď: Vždy ma fascinovala umelecká tvorba. Či už išlo o maľbu, kresbu, sochy alebo všetko, čo dokázal človek vytvoriť vlastnou mysľou, alebo rukami a aj ja som chcel  tiež niečo vytvoriť. Začalo sa to pred pätnástimi rokmi, keď som zobral do ruky ceruzku a papier s tým, že skúsim nakresliť niečo, čo sa mi páči, alebo vo mne vyvoláva akýsi pocit a každá jedna kresba, alebo výtvor ma posúval za sebazdokonaľovaním.

 

Predpokladám, že ťa aj niekto „učil“. Kto to bol? A čo ti to dalo ? 

 Odpoveď:  Keď začala moja cesta výtvarným umením, študoval som s tým suvisiacu literatúru a stretával som kopec ľudí, ktorí sa tiež venovali umeniu. Získal som kopec dobrých rád ako tvorbu zlepšiť. Jedným z tých ľudí bol  vo veľkej miere Didier Le Mar ©, ktorý ma naučil diela vnímať inak ako len "pekné obrázky" alebo diela. 

 

Viem, že obľubuješ filmový žáner fantasy, scifi a klasické horory? Ktoré sú podľa teba skutočnou klasikou ? 

 Odpoveď:    Pri kinematografii ak ide o klasiku, tak vizualizáciou je to Karel Zeman alebo Alfred Hitchcock, ktorí tvorili svoje diela ako nikto iný pred nimi.  Žánre ako scifi, fantasy a horory sú pre mňa zaújimavé kôli predstave autorov a vyobrazeniu scenérií objektov, postáv a samozrejme aj myšlienok.

 

Aké  techniky najviac obľubuješ pri tvorbe ? 

  Odpoveď:  Charakterizoval by som to podľa aktuálnej potreby. 

 

 Čo, alebo koho považuješza najlepšiu inšpiráciu/múzu pri tvorbe ? Sú to knihy, filmy autory ? Vieš nám prezradiť ktorý a prečo? 

  Odpoveď :   Každý jeden príbeh z kníh, filmov alebo aj z počítačových hier, ktorý vo mne niečo zanechal, ktorý mi vnukol myšlienku, alebo jeho príbeh, ma núti sa k danému dielu vracať. Napríklad Stephen King, ktorého diela vo mne zakaždým, či už keď ich čítam, alebo pozerám sfilmované kúsky vyvolávajú zmiešané pocity, ale rozhodne nie z príšer a duchov, ktoré sa v jeho dielach nachádzajú.

 

 Je to zrejme veľmi individuálne, ale ako dlho ti zhruba trvá práca na jednom diele ?

  Odpoveď:  Svoje diela tvorím pre vlastnú radosť tak, že som rád ak to trvá čím dlhšie, pri tvorbe sa neponáhľam. Ak vytváram sochy, je to určite niekoľko týždňov, kresby a maľba do niekoľko dní.

 

Ako je to s tvojou prácou? Na ktorú z svojich prác si najviac hrdý ?

  Odpoveď:  To je veľmi ťažká otázka. Každé dielo, ktoré sa mi podarí vytvoriť je pre mňa najcennejšie aj keď na každom diele vidím kopec nedostatkov. Ale ak by som mal vybrať len jedno dielo, asi by to bol portrét Johna Travoltu a zo sôch busta mimozemšťana, keďže to bola úplne prvá busta a aj prvé 3D dielo, ktoré som vytvoril.  

 

Čo vzory? Máš nejaké?Ak áno ktoré ? 

  Odpoveď: Michelangelo Buonarroti , Leonardo da Vinci, H. R. Giger. Je ich strašne veľa a zoznam by bol strašne dlhý, ale každý jeden umelec, ktorý vytvoril, alebo vytvorí dielo, ktoré ma okúzli je mojim vzorom.

 

Viem o tebe, že hraješ na rôzne hudobné nástroje, kreslíš, maľuješ, modeluješ, je zrejmé, že si multitalentovany autor. Do akej miery je pre teba samotné umenie oslobodenie od rutinného života ? 

 Odpoveď:   Maximálne oslobodenie. Ak môžem tráviť čas umením, či už je to ceruzka, štetec, modelárske náradie, alebo hudobný nastroj, tak som to len ja a daný nástroj a neexistuje nič iné.

 

Tvoje diela sú zaujímavé repliky filmových a knižných scén a postáv. No svojim spôsobom majú v sebe svoju vlastnú originalitu, pretože sú ručne vyrábané a tým pádom limitované ako jeden originálny kus. Čo musí scéna, alebo postava obsahovať, aby ťa zaujala k samotnému stvárneniu ? 

Odpoveď:   Je to svojim charakterom, opisom, pocitom, ktorý mi dáva. Napríklad ako film čeľuste, mlčiacou hladinou, pod ktorou sa skrývajú žraločie čeľuste a môžu byť hocikde na vôkol a len čakajúc v temnote vôd na svoju potravu.  Tak napríklad vznikla dioráma žraloka v mojej zbierke

 

Rozumie podľa teba súčasná generácia umelcov výtvarnému umeniu?A ako ho vnímaš ty?

  Odpoveď:   Záleží na tom, ako sa kto pozerá na umenie. Ja som človek, ktorý má rád reálne umenie tak, že keď sa dívam na dielo, chcem mať pocit ako by som sa nachádzal na danom mieste, alebo tak videl daný objekt, dokáže ma nadchnúť aj niečo kreatívnejšie ale určite to má aj svoje hranice . Stretol som sa s rôznymi ľuďmi ktorí mi prezentovali svoj názor na umenie a nedá sa povedať že by som rozumel ich cíteniu.

 

Viem o tebe, že momentálne pracuješ na nových prácach, prezradíš nám na akých ? 

  Odpoveď:   Nedávno ma nadchlo dielo od ruského spisovateľa, ktorého príbeh sa odohráva v moskovskom metre po nukleárnej vojne a tá stiesnená atmosféra ma inšpirovala k sochám, diorámam a kresbám, ale zatiaľ len čakajú kým uzrú svetlo sveta v mojom podaní ako aj obyvatelia metra.

 

 Akú hudbu si púšťaš keď tvoríš a prečo?

  Odpoveď:  Záleží od danej nálady, alebo skôr chute na daný žáner a umenie, ktoré tvorím, čiže od klasiky až po metál. Pri kresbe, alebo maľbe je to určite klasická, alebo jazzová hudba.

 

Ktorý výtvarný smer uznávaš alebo ktoré obdobie? Skús nám aj povedať v čom ťa oslovilo? 

  Odpoveď:  Určite je to 19. a 20. storočie, Klasicizmus, romantizmus, preromantizmus, realizmus. Vždy, keď vidím niektoré dielo z tohto obdobia, nedokážem sa vynadívať a prejsť expozíciu, ak je niekde výstava, mi trvá veľmi dlho.

 

Viem o tebe, že hraješ na bicie v kapelách, prezradíš nám v ktorých a čo ťa priviedlo k hudbe ? 

Odpoveď:  Hudba je pre mňa jazykom všetkých krajín, rozumie jej každý aj keď nerozumie slovám. Nepamätám si život bez hudby, pochádzam s muzikantskej rodiny, takže cesta k hudbe bola nezastaviteľná. K hudbe ma viedli moji rodičia a od mala som chcel byť bubeník ako môj otec. Som veľmi vďačný za tento smer, bol to prvý dotyk umenia. Moja domovská kapela je Rundfunk.

 

Čo by si chcel na koniec rozhovoru odkázať čitateľom týchto riadkov?

  Odpoveď:   Nenechajte sa odradiť neúspechom, lebo každá chyba je poučenie ako robiť veci lepšie a tak ako dieťa, keď sa učí rozprávať, aby dokázalo lepšie vyjadriť svoje pocity aj my  musíme zdokonaľovať sami seba. Nasledujte svoje cítenie, lebo umenie sa vždy tvorí srdcom, tak ako sa aj vníma.

 

 

 

  

 

Autor článku: BEAUTIFUL ART grand gallery     Copyright ©  2021

Články

Spoločnosť

BEAUTIFUL ART s.r.o
Južná trieda 4.B
040 01 Košice
 
IČO: 46969276   DIČ: 2023681275
Banka: Tatrabanka a.s.
Účet: SK3711000000002946062789

Kontakt

BEAUTIFUL ART s.r.o
Južná trieda 4.B
040 01 Košice
 
Tel.: 0944033123, 0904333202
E-mail:
Copyright © BEAUTIFUL ART s.r.o 2019.. Všetky práva na texty a foto materiál uvedené na tejto stránke sú výhradným duševným a autorským vlastníctvom spoločnosti BEAUTIFUL ART s.r.o a Didier Le Mar